De eerste tweeduizend dagen van ons bestaan zijn cruciaal. Ze bepalen voor een groot deel onze overlevingskansen, ons vermogen om te leren en onze verdere ontwikkeling.
De consensus over het belang van het ondersteunen van ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind (Early Childhood Care and Education, ECCE) groeit nationaal en internationaal. De internationale gemeenschap heeft zich in de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) dan ook sterk geëngageerd om deze uitdaging aan te gaan. Nochtans worden over de hele wereld te veel kinderen het recht ontzegd om zich gedurende de eerste levensjaren ten volle te ontplooien.
Plan International België liet een onderzoek uitvoeren om in vijf partnerlanden van de Belgische ontwikkelingssamenwerking (Niger, Senegal, Tanzania, Rwanda en Mozambique) de belangrijkste uitdagingen te identificeren voor de sector van ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind.
Ter gelegenheid van de eerste Internationale Dag voor het Onderwijs (24/1) en bij aanvang van het jaar waarin het VN-Kinderrechtenverdrag haar de dertigste verjaardag zal vieren, wordt dit onderzoek voorgesteld tijdens een seminar, georganiseerd door Plan International België en Educaid.be op maandag 28 januari 2019.
Het doel van dit seminar is om meer aandacht te vragen voor ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind in de Belgische ontwikkelingssamenwerking, zowel op het federale niveau als op het niveau van de Gemeenschappen (Vlaanderen en Wallonië-Brussel). Met dit seminar willen we Belgische actoren (beleidsmakers en actoren van de ontwikkelingssamenwerking, maar ook actoren uit de ECCE-sector in België) bewust maken van de uitdagingen rond ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind in de partnerlanden.
Twee thema’s zullen aan bod komen tijdens het seminar:
- De strategieën die nodig zijn om een geïntegreerd beleid rond ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind te ondersteunen;
- De rol van interventies in het domein van ontwikkeling en onderwijs van het jonge kind in de transformatie van genderrelaties.
Dit seminar gaat uit van een sterke universalistische invalshoek (in lijn met de principes van het VN-Kinderrechtenverdrag en de SDGs) en zal de gelijkenissen beklemtonen tussen de uitdagingen waar kinderen, jonge ouders en actoren die in de sector werken in België en in de partnerlanden mee geconfronteerd worden.