Fin 2017, environ 85% des réfugiés du monde étaient hébergés dans des régions en développement, dont plus du quart dans les pays les moins développées. La durée moyenne du déplacement forcé est de 26 ans. Plus de la moitié des près de 25,4 millions de réfugiés dans le monde ont moins de 18 ans.

Quelles sont les différentes approches utilisées pour fournir une éducation de qualité aux populations de réfugiés et de personnes déplacées par les pays hôtes des pays du Sud ? Quels sont les défis spécifiques de l'intégration des réfugiés et des personnes déplacées à l'intérieur du territoire (PDI) dans les systèmes éducatifs nationaux de ces pays ? Comment la communauté internationale soutient-elle ces pays hôtes et quels sont les implications financières et les risques en découlant ?

La conférence Educaid.be 2019 a pour objectif de contribuer à la compréhension de ces questions complexes en invitant des experts d'organisations internationales et de la société civile.

La conférence s’ouvrira avec le lancement officiel en Belgique du Rapport mondial de suivi sur l'éducation 2019 « Migration, déplacement et éducation : bâtir des ponts, pas des murs ». Ce rapport examine l’impact de différents types de migrations sur l’emploi et l’éducation.

Un panel d'experts internationaux exposera ensuite ses perspectives sur les défis et les approches pour fournir une éducation de qualité aux personnes déplacées dans le monde. Dans l'après-midi, trois sessions parallèles seront consacrées aux réponses dans le domaine de l'éducation à la crise en Syrie et à des approches concrètes en Ouganda et au Rwanda.

Le discours de clôture sera prononcé par le Rapporteur spécial sur le droit à l'éducation des Nations unies, le Dr Koumbou Boly Barry.

Les conférences annuelles d'Educaid.be visent à enrichir la discussion sur les questions d'éducation dans la coopération au développement en donnant la parole aux universitaires et aux chercheurs, aux décideurs et aux praticiens du monde entier.

PROGRAMME

8:30-9:00

Registration and coffee

9:00-9:15

Welcome & Introduction

Educaid.be

9:15-9:45

Keynote: Migration, displacement and education: Building bridges not walls – findings of the 2019 GEM Report

Anna Cristina D'Addio
Anna Cristina D'Addio
Senior Policy Analyst, Global Education Monitoring Report, UNESCO
9:45-10:00

Video testimonies

10:00-11:15

Panel: Financing and coordinating education for refugees and displaced people

Moderator: Gie Goris, MO*

Yasmine Sherif
Yasmine Sherif
Director, Education Cannot Wait (ECW)
Stijn De Lameillieure
Stijn De Lameillieure
Education Advisor, European Commission, DG International Cooperation and Development (DG DEVCO)
Aggrey Kibenge
Aggrey Kibenge
Under-Secretary, Ministry of Education and Sports of Uganda
11:15-11:45

Coffee break

11:45-13:00

Panel: Ensuring access to quality education for refugees and displaced people – global mechanisms and tools

Moderator: Gie Goris, MO*

Dominique Marlet
Dominique Marlet
Senior Coordinator, Human and Trade Union Rights and Equality Unit, Education International
Therese Curran
Therese Curran
Education Specialist, Norwegian Refugee Council (NRC)
Representing INEE, Inter-agency Network for Education in Emergencies
Cleopatra Chipuriro
Cleopatra Chipuriro
Education Cluster Coordinator (Iraq)
13:00-14:00

Lunch

14:00-16:00

Parallel sessions

SESSION A

Focus on the education response to the Syria crisis

Since the onset of the crisis in 2011, 5.6 million Syrians fled their country, the majority of them finding refuge in Turkey, Lebanon and Jordan. Another 6.6 million people were internally displaced inside Syria, and almost 3 million live in hard to reach or besieged areas. This session invites education experts from the region to better understand the education challenges of and response to the crisis both inside Syria and in the neighbouring countries.

Moderator: Iris Uyttersprot, Enabel

Session en anglais avec interprétation en français

Jeannette Vogelaar
Jeannette Vogelaar
Regional Advisor Education, Middle East and North Africa Regional Office, UNICEF
Therese Curran
Therese Curran
Education Specialist, Norwegian Refugee Council (NRC)
Racha Nasreddine
Racha Nasreddine
Syria Country Director, British Council - Language for Resilience
SESSION B

Focus on Uganda: VET and skills development for refugees

Uganda is currently hosting more than 1,2 million refugees and continues to receive arrivals from South Sudan, DR Congo and Burundi. In September 2018, the country launched the Education Response Plan for Refugees and Host Communities in Uganda. This session focuses specifically on skills development for refugees and host communities, based on national policies, planning and practices.

Moderator: Maud Seghers, VVOB

Session in English without translation

Aggrey Kibenge
Aggrey Kibenge
Under-Secretary, Ministry of Education and Sports of Uganda
Freda Bella Anek
Freda Bella Anek
Skills Development Fund Manager, Enabel Uganda
SESSION C

Focus on Rwanda: Formal and informal education for Congolese and Burundian refugees

Rwanda today counts some 145,000 refugees, mostly from the DR Congo and Burundi. Half of them are children under the age of 18. This session will elaborate on the integration of refugee children in the Rwandan education system on the one hand, and informal training programmes aimed at empowering girls and reducing gender-based violence in refugee camps on the other.

Moderator: Line Kuppens, VVOB

Session in English and French without translation

Jean Paul Sebisogo
Jean Paul Sebisogo
Directeur, Groupe Scolaire Paysannat L (Kirehe, Rwanda)
Sharon Chikanya
Sharon Chikanya
Project Manager, Plan International Rwanda
16:00-16:30

Closing address

Koumbou Boly-Barry
Koumbou Boly Barry
United Nations Special Rapporteur on the Right to Education
16:30-17:30

Reception

2019 Conference Programme & Bibliography